2004
Na začátku jsme oslovili asi 10 firem (namátkou
AQ okna,
Geus,
Pretom,
Royal Plast,
Vekra,
Winko),
které jsme požádali o zaslání cenové nabídky na výměnu oken.
Požadovali jsme 4 nebo vícekomorový rám oken, vnější stranu oken s imitací dřeva, vnitřní bílou.
Firma měla provést montáž nových i demontáž starých oken. Původně jsme chtěli i zednické začištění
a montáž vnitřních parapetů. Kvůli ceně za tyto položky jsme to nakonec řešili svépomocí.
Vzhledem k tomu, že v zimě se v Dolanech nedá moc dobře větrat, důležitou položkou při rozhodování
byl systém pasivního větrání (jak je zajištěna výměna vzduchu v místnosti). Všechny firmy nabízejí
"mikroklimatizaci" nebo-li 4. polohu kličky. Při této poloze vznikne mezi rámem a křídlem okna
asi 0,5cm mezera, skrz níž může dojít k výměně vzduchu.
Okna nám nakonec dodávala firma Plastokno.
Cenově byli asi ve středu nabízených cen, ale jako jediná nabídla systém "Climatop", kdy dochází
k výměně vzduchu i prostřednictvím průduchů v rámu okna. Tento systém by neměl mít výrazný vliv
na celkovou tepelnou izolaci oken. Záloha placená předem byla asi 70% z ceny zakázky. Výměna oken
proběhla za měsíc po podepsání smlouvy. Celkově se jednalo o výměnu asi 25 oken a 4 pracovníci
firmy ji zvládli během jednoho dne. Bohužel u dvou oken došlo při výrobě k poškození vnější folie
s imitací dřeva - byla potrhaná a prosvítal bílý plast rámu (nešlo o chybu u firmy Plastokno,
ale poškození vzniklo již při výrobě v Německu). Na toto poškození mě upozornili sami pracovníci,
kteří prováděli montáž, závady byly popsány v předávacím protokolu a přislíbena výměna poškozených
oken asi do 14 dnů (měli jsme objednány i sítě proti hmyzu, které se dodávají až po osazení nových
oken, tak dodání sítí a výměna poškozených oken měla proběhnout najednou). Až do této chvíle 100%
spokojenost s prací firmy. Po 14 dnech a ani následující týden se nikdo neozval, tak následoval
telefonát do firmy. Vyslechl jsem, jak okna "právě teď" dovezli a dohodli si termín na výměnu oken
na následující týden. Protože mi nebyli schopni říci, zda přijedou ráno nebo odpoledne a já si
nechtěl brát dovolenou na celý den, požádal jsem je, aby mi tedy předtím zavolali a upřesnili čas
příjezdu. Opět sliby jak se určitě ozvou a opět jsem musel já den před instalací v 6 hodin večer
volat do Plastokna, kdy že to vlastně přijedou. Druhý den dopoledne dovezli sítě a vyměnili poškozená
okna. Naneštěstí jedno z nich bylo opět poškozené, takže jsem do firmy zaslal e-mail s reklamací
tohoto okna a požadavek na jeho výměnu. Email obsahoval i prosbu, aby se mi ozvali na telefon a
dohodli se, jak se to bude řešit. Email byl poslán v úterý, ve smlouvě je položka, že každou reklamaci
firma bude řešit do dvou dnů, tak jsem čekal na zavolání. Opět marně. V pátek jsem tedy volal do firmy
a dozvěděl se, že se reklamace řeší a že nové okno by mělo být za týden v pátek. Bláhově jsem tedy
požádal, aby, až to okno budou mít, zavolali a řekli termín výměny. Jak už asi tušíte, nikdo se opět
neozval a to ani v pátek, ale ani následující pondělí a úterý. Po telefonátu do firmy mi řekli,
že to okna tam mají přece už od pátku (jak mě to jen mohlo nenapadnout?) a kdyže ho chci dodat.
Teď už je okno vyměněné a konečně máme výměnu oken dokončenou a okna vypadají super.
A resumé na závěr? Kdyby nedošlo k poškození folie na oknech a k výměně oken by došlo během
jednoho dne byl bych 100% spokojený a šťastný zákazník. Z přístupu firmy ke komunikaci
se zákazníkem jsem ale dost roztrpčen. A přitom stačilo vzít telefon a 2x zavolat.
Přitom i při řešení reklamací nedošlo k nějakým sporům. Jen ta nešťastná komunikace.
Pokračování 2005
Při původní výměně oken jsem nevyměnili 2 okna ve sklepě - jednalo se o místnosti, do kterých je skládáno uhlí a okna bychom určitě při skládání uhlí poškodili. Letos ale provádíme zateplení (přecházíme na vytápění elektřinou) s novou fasádou , takže jsme museli vyměnit zbývající okna a vyřešit otázku výpně prostoru ve stěně, která kryje venkovní schodiště. Původně zamýšlenou variantu s luxferami jsme zamítli a nechali si dodat velké okno s barevným (zlatý dub) rámem na obou stranách. Protože jsme tento problém řešili v časové tísni (odjezd na dovolenou), musím firmě Plastokno poděkovat, protože nám vyšli vstříc a umožnili uzavřít smlouvu dost nestandardně a operativně.
Samotná výměna proběhla opět bez sebemenšího problému k naší naprosté spokojenosti. I firma se poučila a rámy jsou nyní chráněny průhlednou folií, takže případné poškození rámu, jaké jsme u původní výměny reklamovali, lze odhalit již při výrobě okna.
Pár rad na závěr: