Jak jsme měnili dřevěná okna za plastová

2004
Na začátku jsme oslovili asi 10 firem (namátkou AQ okna, Geus, Pretom, Royal Plast, Vekra, Winko), které jsme požádali o zaslání cenové nabídky na výměnu oken. Požadovali jsme 4 nebo vícekomorový rám oken, vnější stranu oken s imitací dřeva, vnitřní bílou. Firma měla provést montáž nových i demontáž starých oken. Původně jsme chtěli i zednické začištění a montáž vnitřních parapetů. Kvůli ceně za tyto položky jsme to nakonec řešili svépomocí. Vzhledem k tomu, že v zimě se v Dolanech nedá moc dobře větrat, důležitou položkou při rozhodování byl systém pasivního větrání (jak je zajištěna výměna vzduchu v místnosti). Všechny firmy nabízejí "mikroklimatizaci" nebo-li 4. polohu kličky. Při této poloze vznikne mezi rámem a křídlem okna asi 0,5cm mezera, skrz níž může dojít k výměně vzduchu.
Okna nám nakonec dodávala firma Plastokno. Cenově byli asi ve středu nabízených cen, ale jako jediná nabídla systém "Climatop", kdy dochází k výměně vzduchu i prostřednictvím průduchů v rámu okna. Tento systém by neměl mít výrazný vliv na celkovou tepelnou izolaci oken. Záloha placená předem byla asi 70% z ceny zakázky. Výměna oken proběhla za měsíc po podepsání smlouvy. Celkově se jednalo o výměnu asi 25 oken a 4 pracovníci firmy ji zvládli během jednoho dne. Bohužel u dvou oken došlo při výrobě k poškození vnější folie s imitací dřeva - byla potrhaná a prosvítal bílý plast rámu (nešlo o chybu u firmy Plastokno, ale poškození vzniklo již při výrobě v Německu). Na toto poškození mě upozornili sami pracovníci, kteří prováděli montáž, závady byly popsány v předávacím protokolu a přislíbena výměna poškozených oken asi do 14 dnů (měli jsme objednány i sítě proti hmyzu, které se dodávají až po osazení nových oken, tak dodání sítí a výměna poškozených oken měla proběhnout najednou). Až do této chvíle 100% spokojenost s prací firmy. Po 14 dnech a ani následující týden se nikdo neozval, tak následoval telefonát do firmy. Vyslechl jsem, jak okna "právě teď" dovezli a dohodli si termín na výměnu oken na následující týden. Protože mi nebyli schopni říci, zda přijedou ráno nebo odpoledne a já si nechtěl brát dovolenou na celý den, požádal jsem je, aby mi tedy předtím zavolali a upřesnili čas příjezdu. Opět sliby jak se určitě ozvou a opět jsem musel já den před instalací v 6 hodin večer volat do Plastokna, kdy že to vlastně přijedou. Druhý den dopoledne dovezli sítě a vyměnili poškozená okna. Naneštěstí jedno z nich bylo opět poškozené, takže jsem do firmy zaslal e-mail s reklamací tohoto okna a požadavek na jeho výměnu. Email obsahoval i prosbu, aby se mi ozvali na telefon a dohodli se, jak se to bude řešit. Email byl poslán v úterý, ve smlouvě je položka, že každou reklamaci firma bude řešit do dvou dnů, tak jsem čekal na zavolání. Opět marně. V pátek jsem tedy volal do firmy a dozvěděl se, že se reklamace řeší a že nové okno by mělo být za týden v pátek. Bláhově jsem tedy požádal, aby, až to okno budou mít, zavolali a řekli termín výměny. Jak už asi tušíte, nikdo se opět neozval a to ani v pátek, ale ani následující pondělí a úterý. Po telefonátu do firmy mi řekli, že to okna tam mají přece už od pátku (jak mě to jen mohlo nenapadnout?) a kdyže ho chci dodat. Teď už je okno vyměněné a konečně máme výměnu oken dokončenou a okna vypadají super.
A resumé na závěr? Kdyby nedošlo k poškození folie na oknech a k výměně oken by došlo během jednoho dne byl bych 100% spokojený a šťastný zákazník. Z přístupu firmy ke komunikaci se zákazníkem jsem ale dost roztrpčen. A přitom stačilo vzít telefon a 2x zavolat. Přitom i při řešení reklamací nedošlo k nějakým sporům. Jen ta nešťastná komunikace.
Pokračování 2005
Při původní výměně oken jsem nevyměnili 2 okna ve sklepě - jednalo se o místnosti, do kterých je skládáno uhlí a okna bychom určitě při skládání uhlí poškodili. Letos ale provádíme zateplení (přecházíme na vytápění elektřinou) s novou fasádou , takže jsme museli vyměnit zbývající okna a vyřešit otázku výpně prostoru ve stěně, která kryje venkovní schodiště. Původně zamýšlenou variantu s luxferami jsme zamítli a nechali si dodat velké okno s barevným (zlatý dub) rámem na obou stranách. Protože jsme tento problém řešili v časové tísni (odjezd na dovolenou), musím firmě Plastokno poděkovat, protože nám vyšli vstříc a umožnili uzavřít smlouvu dost nestandardně a operativně.
Samotná výměna proběhla opět bez sebemenšího problému k naší naprosté spokojenosti. I firma se poučila a rámy jsou nyní chráněny průhlednou folií, takže případné poškození rámu, jaké jsme u původní výměny reklamovali, lze odhalit již při výrobě okna.
Pár rad na závěr:

Pokud by se mě někdo na firmu Plastokno zeptal, s klidným srdcem bych ji doporučil. Po stránce technické/montážní nebyly a nejsou žádné problémy. Když jsem četl některé diskuse např. na www.living.cz, tak výkon montážní party byl excelentní. Výše popisované chování ohledně zavolání je spíš otázka nezvládnutého marketingu, na kvalitu oken vliv nemá. Naštěstí :-).

© Lukáš Smetana 2004